tisdag 7 april 2009

Om lomträsklappar

Vi lomträsklappar är kända för att vara envisa som synden. Ändå inte helt omöjliga, i korta ögonblick.

Numera är vi ju också pacificerade, och har slutat bränna ner nybyggargårdar och sånt. De flesta av oss arbetar under västerländska ordnade och demokratiska former, och på så sätt var ju statens assimileringspolitik till fördel för samhället i stort. Ur en försäkringssynpunkt vill säga.

Jag undrar vad samepolitiker skulle säga om man föreslog att Sametingets röstlängdskrav skulle ändras till:

Den som anser sig vara same eller lapp...

Då skulle nog många anmäla sig.

Ni vet... lappar? Gubbar och gummor, killar och tjejer, fiskare, företagare, pensionärer, jägare, slöjdare, timmerhuggare, renskötare, snickare, hjortronplockare, potatisodlare etc.

Om ni nickar instämmande och förstår vad jag talar om, är ni med stor sannolikhet lapp.

Min morbror fick under 90-talet veta att lapska är samma sak som samiska. Han ringde och berättade en dag att det nyligen startade Sametinget troligen också gällde oss lappar.

Fast min morbror hårdnackat vägrar kalla sig för same, måste han alltså gjort ett undantag när det gäller Sametingslagen anser du dig vara same.

Vilket bevisar att vi inte är helt omöjliga...

4 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg en rolig historia från norra Arjeplog om samer och lappar. Den berättades till mig av SSRs förre förbundsjurist Jörgen Bohlin. Jörgen Bohlin tyckte själv inte historien var rolig utan frågade mig hur det är möjligt? Bohlin satt med i Fjällägenhetsutredningen som skulle utreda behovet av gamla samiska hemman på statens mark i fjällvärden, dvs om staten fortsatt skulle hyra ut mark eller inte ovan odlingsgränsen. Utredningen åkte runt i fjällvärlden med en samisk tolk och gjorde intervjuer. De kom till ett gammalt samiskt hemman på norra Hornavans strand i Arjeplog. Via tolken ställde de en massa frågor. Hemmansägaren svarade på samiska om de där samerna och deras rättigheter. Efter ett tag frågade Bohlin hemmansägaren via tolken vad han menade med "de där samerna"? Är inte hemmansägaren själv same? Hemmansägaren svarade på samiska Nej, jag är bara lapp!

    Lars-Nila Lasko
    www.samiworld.has.it

    SvaraRadera
  2. Va skönt att det kan tummas lite på envisheten ibland dårå ;)

    SvaraRadera
  3. Gubbe - utan tvekan
    Fiskare - tidvis men mest från fiskbilen
    Företagare - har varit men är fortfarande företagsam
    Jägare - med snaror och giller när det gäller
    Slöjdare - utan tvekan
    Timmerhuggare - har brosslat åt farsan
    Renskötare - började men deporterades
    Hjortronplockare - när jag är på myren vid rätt tid.
    Potatisodlare - bara jag hittar en bit mark som inte tillhör någon :-)
    Två knivar - ja
    Skinnbyxor - ja
    Jörnkängor - ja
    Yxa - ja

    SvaraRadera
  4. Lars-Nila: Ja... det var en fantastisk berättelse. Samisk identitet är komplex, helt klart.

    Lotta: Ibland sker det bara.

    Rungka: Du är lapparnas lapp.

    SvaraRadera