fredag 10 april 2009

Valtaxi

Hur kan man som lapp i obygden delta i demokratin?

En känd morbror vet på råd. Om vi bortser från alla fordon som han äger, och tänker oss situationen där närmaste busshållplats ligger cirka två mil från hemmet. Dessutom ligger postlådan 12 kilometer från byn. Hur gör man då när man vill rösta?

Man ringer så klart taxin i Arvidsjaur. Då kan det låta så här:

- Hej, jag skulle vilja beställa Valtaxi.
- Valtaxi? hörs troligen en förvånad röst.
- Ja, Valtaxi. Jag ska rösta om sju dagar, den 17:e maj.
- Ja.... kan jag återkomma?

Efter ett par timmar ringer då taxibolaget upp:
- Då var det bokat en Valtaxi.

På valdagen dyker en taxi upp, och kör dig genom skogslandet till samhället. Där röstar du i lugn och ro, och återvänder till taxin. Taxametern behöver du inte bry dig om, det tar staten hand om.

Så nu finns det inga skäl att låta bli att rösta, även om du bor oländigt till.

Till denna dag är det bara en i hela Pite lappmark som känt till detta. Det vet jag. För enligt taxibolagen i Arvidsjaur brukar de nämligen bara ha en körning per val.

1 kommentar:

  1. Menar du att man kan bestälkla taxi på statens bekostnad??? Jag är för tillfället lite berusad och det står säkerligen någon stans.... men gäller det bara sametinget? Hur som helst trevlig blogg. Jag letade efter samiskt formspråk och hamnade här. Länge leve Svenskheten vad nu det är. Hur som helst SD kan knappast ha rätt dock så är Kiruna vackert så det är men vackrast är ändå Padjelanta.

    SvaraRadera