tisdag 14 april 2009

Lappbyar

I min profilvy presenterar jag mig som tillhörande Malmesjaur Sijdda. Det är relativt ofarligt eftersom byn upphörde på 40-talet.

Malmesjaur Sijdda var en mycket gammal Sijdda och omfattade flera lappskatteland öster, syd och sydost om Moskosel. 1890 fanns nästan hundra invånare, och endast ett fåtal var renskötare. Den upphörde av två skäl: endast renskötare fick ingå i den efter 1928 års renbeteslag. De nya samebyarna anpassades till att utgöra rendriftsenheter, som i första hand skulle trygga utkomsten för renskötande samer.

På 30-talet uppstod en svår rensvält och nästan alla renar dog. Plötsligt fanns inga "invånare" kvar då det inte fanns kvar några renar. Malmesjaur lappby delades några år senare mellan Udtja och Östra Kikkejaur.

Malmesjaur var långt ifrån ensam om att gå under som lappby och som samiskt lokalsamhälle. Från svenskt håll "glömde" man bort betydelsen av att de gamla byarna inte bara förvaltade renskötseln, utan också indirekt språket och en samisk gemenskap. Övriga samer skulle nämligen assimileras och speciellt skogssamerna.

1928 års renbeteslag kan man lasta för mycket, och många av de problem som vi ser idag i samevärlden beror på denna. Kanske hade exempelvis umesamiskan haft en starkare ställning om lappbyarna funnits kvar?

Idag försöker man rätta till misstaget genom de så kallade "öppna samebyarna". Problemet är att många samer både inom och utom samebyarna ser det som ologiskt att ingå i dagens samebyar, som är anpassade för renskötsel. När jag läser kommentarer på Val 2009 finns invändningar som att "varför ska samer in i min företagsverksamhet" och "kommer nysamer dör språket" etc.

Vi kan inte vrida tillbaka klockan och skapa en slags konstgjord gemenskap utifrån dagens rennäring med sin komplexa verksamhet. Därför är det bättre med ett stödmedlemskap som inte ska innebära något åtagande från någon part. Men för den enskilde stödmedlemmen kanske man ska man kunna ta slöjdmaterial och husbehovsved, och kunna ansöka om kulturvårdnadsmedel etc inom ramen för stödmedlemskapet, inom samebyn.

Istället är det bättre att blicka bortom renskötselrätten, och konstatera att inom ramen för urfolksdeklarationen, och Sveriges tidigare förehavande med samisk mark, ligger ett mer omfattande lokalt självbestämmande än det som rör renskötselrätten i vågskålen.

Det är här som framtidens lappbyar kanske, kanske kan återuppstå och få en reell funktion.

9 kommentarer:

  1. Du är vansinnigt envis när det gäller den där lapp-termen :)
    Kanske behövs det en lite coolare betäckning ändå kan jag tycka... jag ska tänka ut nått ballt på min resa. Vi hörs när jag kommer tebax till södern /// L8

    SvaraRadera
  2. Jag ska försöka att sluta. Jag tänker ofta på hur du en gång sa att i dina öron lät det lite mossigt. Man vill ju inte bli förknippad med det :)

    SvaraRadera
  3. Gammal Mossig Mattsa => GMM16 april 2009 kl. 13:30

    Nä nu dj....r. Detta är ännu ett försök av samerna genom Lotta att församiska lapparna.
    En Lapp är alltid en Lapp och kommer så att förbli tills något annat beslutas.

    SvaraRadera
  4. Jo, hehe. Du låter som en kär invånare från Malmesjaur sam... förlåt lappby :)

    SvaraRadera
  5. He he, härligt schizigt :)
    Huvudsaken är att man inte bara är mossig, utan även cool samtidigt... då é ré ingen fara tror jag !
    Hälsningar fr Ume

    SvaraRadera
  6. Gammel Mattsa => GM17 april 2009 kl. 07:54

    Öppet brev till samerna.

    Nu kan jag inte längre hålla tyst. Jag har sett och hört hur er smyg samefiering av en
    stolt och ädel lappyngling har pågått under längre tid. Under normala förhållande hade jag kunnat sätta stopp på detta tidigare i vår. Men nu är det så här att Stockholms sidjan har krävt hans närvaro.
    När denna stolta lappyngling har varit en tid i samelandet Stockholm brukar det ta max. 1 dygn att stärka upp ynglingens självförtroende och insikt att han är Lapp och ingenting annat.
    Ni samer kan vara övertygade att jag på uppdrag av mina och hans lappförfäder kommer att stoppa alla försök till samenisering av denna stolta och av ädelt ursprung kommen lappyngling.
    Till dig du stolte lappyngling vill jag säga att, när helst trycket från samerna känns övermäktigt så är du alltid välkommen hem till Luebne. Här kommer du att mötas av ditt eget folk, Lapparna.
    Slutligen som ett enkelt råd från en gammal lappman till er samer vill jag säga.
    Behövs det fler samer så verkar det som om dahtjarna är väldigt enkla att samefiera. Ni kommer inte åt denna Lappynglings själ.

    Tack för ordet.

    Luebnejaur denna dag.

    Gammel Mattsa

    SvaraRadera
  7. Inget sker i smyyyyg GM ;)

    /// Lotta i Gällivare just nu

    SvaraRadera
  8. Buorajk!

    Hövdingmattsa: Bortanför Ruhtuoke finns en hel värld, store Hövding. Många kallar sig samer där. Nu har förresten Lantmäteriet fastställt stavningen: Luöbniejávvrie. Återigen har statsmakten kört över urfolket i frågan.

    Lotta: För varje kommentar verkar du längre norrut på nåt sätt. Fortsätter vi så här är du snart på nordpolen.

    SvaraRadera
  9. Jorå, nu é ja i Krokvik & kokar renklövar, men snart vänder jag söderut, få se om jag hinner ner till valdebatten.
    See Ya in Sthlm :) /// L8

    SvaraRadera