måndag 23 mars 2009

Fotbollsmatch

Jag skrattade så att snusen trillade ut, när jag läste "Fotbollskommentatorns" inlägg på Val 2009. Albmut representerade Hawaii. Tyvärr fyllde vi inte ut ett elvamannalag, och spelar med en femmanna mittfält och en enda back. Men vi har tre proffs som spelat i Frankrike, och en erfaren målvakt.

Jag hajade till över en kommentar, av "Nej till samiskt presstöd":

"...Motionen är utarbetad av partiet Samerna. Samisk media tycks vilja tiga ihjäl saken då det finns betydligt mera intressanta konfliktfrågor att tjäna pengar på. Media tycks ha sin egen politik."

Jag var på väg att kommentera, med erfarenhet av Dávgát.

Jag kan intyga att Sametingets kulturråd, där Samerna har suttit, kommer springande med skottkärror fyllda med pengar till samisk media, särskild ny sådan. Annonsmarknaden är dessutom oändlig. Samisk media är en synnerligen lukrativ bransch, på mycket kort tid bygger man enkelt upp ett tidningsimperium. Utan samiskt presstöd lär vi därför få en mycket bredare och mer omfattande samisk mediaövervakning än vad som finns nu. Om sameradions reportrar dessutom arbetade gratis, hade det nog varit mer sannolikt att de skulle rapporterat om Samernas resursfördelningsprogram.

För samisk media tjänar man veeerkligen mycket pengar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar