måndag 23 mars 2009

Potatissame

SVT skickade tidigare runt ett formulär till partierna med en rad frågor. En fråga som jag reagerade på var: "Vilken är den främsta samiska näringen bland samer".

Vi funderade och diskuterade länge. Alla förstod naturligtvis vilken näring som fiskades efter.

Den kulturnäring som jag närmast har växt upp med är odling av mandelpotatis och sikfiske. På den tiden fanns många lappgubbar och gummor kvar ute i skogarna, och vid besök drogs alltid not med efterföljande sikfest. Sikfester förekommer fortfarande.

De enda gångerna som jag såg av renskötseln var vid kalvmärkningen. Det var alltid kul. Mormors vän kunde identifiera hundratals renmärken, och på flera meters håll. Vi brukade plocka skinnbitarna från öronen och ta hem. Vad vi gjorde med dem kom jag inte ihåg.

Jag minns aldrig att någon uttalade någon kritik eller ondgjorde sig över samebyarnas rättigheter, liksom debatten är idag. I skogslandet kring Arvidsjaur har det nog aldrig funnits några egentliga konflikter, vad jag vet.

Renskötseln är självklart en integrerad del av den samiska kulturen. Den är dock inte den största näringen för samer, de flesta samer förvärvsarbetar inom den offentliga sektorn.

Vad SVT frågade, var nog egentligen hur partierna värderar renskötselkulturen.

4 kommentarer:

  1. Är det intte detta man kallar ledande fråga?

    SvaraRadera
  2. Aaahaaa, då kan man kanske skylla soffpotatiseriet vara lite av en kulturhandling då rå ;)

    SvaraRadera
  3. Hehe
    Kultur betyder ju "att odla". Vad jag vet är mandelpotatisen den mest odlade i Sápmi. Alltså borde det vara den största kulturformen?

    SvaraRadera