söndag 17 maj 2009

Sametingsval

Igår var det val till Sametinget. Utanför och innanför vallokalen var det full aktivitet. Hövdingmattsa ringde senare och berättade att han hade röstat i Luleå.

- Hos oss hade valförättarna bakat bullar och bjöd på kaffe, sa jag.

- Bullar? Nej, här var det på allvar. Man gick in, kontrollerades och röstade.

Tidigare hade jag lovat Hövdingmattsa en rad privilegier om han kryssade mig. Jag vill inte gå in på detaljer, men det handlade om olika åtgärder med varierande verklighetsförankring.

Men Hövdingmattsa tyckte att åtgärderna var lite överdrivna. På sin höjd skulle det räcka med att det byggdes en kåta på vägen mellan Luebne och Njallejaur, som man kunde rasta vid med skotern när man hälsade på Njallejaurlapparna. Om jag skulle råka komma in, skulle det troligen betyda att jag själv under mandatperioden står vid alla myggors moders myr i urskogen och yxar timmerstockar för den rösten.

L8LEE och jag pratade under valdagen om olika sameprojekt i Stockholm. Om hälften av dessa förverkligas till hälften, kommer urfolkssituationen i Stockholm troligen att bli dubbelt så bra. Förhoppningsvis får jag nu mer tid till allt spännande som händer i huvudstaden.

Högt uppe i norr, i Kautokeino avgjordes en lottning om till ett samiskt konversationsspel som Victoria Harnesk och Ville Söderbaum har konstruerat: http://www.vhjojk.se/blogg/2009/may/och-vinnarna-ar.html

Det kan bli en riktig succe för alla som på alla nivåer vill lära sig eller förbättra det samiska språket. Håll utkik!

3 kommentarer:

  1. Nu är det galet spännande ! Hur ska d gå??? När får man reda på valresultaten tror ru ??
    Jag håller tummarna för dej även om jag röstade på L-M :/

    SvaraRadera
  2. Äsch, jag skulle ha varit med på samedansen och bevakat min röst! Nu när valet är över kan jag ändå avslöja att det finns några poänger med SáR:s valprogram.

    SvaraRadera
  3. Ja du sku ha vatt mé, d é helt klart !

    SvaraRadera